Lichamelijk staat het voelen centraal. Met name het voelen met onze handen (tactiele sensorische informatie). We knuffelen en raken mensen aan omdat we liefde voor hen voelen. Met element lucht wisselen we dit uit door iets te geven, aanraking of woorden.

Daarom staat in dit programma ons gevoel en informatie delen centraal. Hoe vertel je rustig wat je voelt, wilt of hebt meegemaakt?

Het luchtprogramma is geschreven door een logopedist en heeft als doel, aandacht en concentratie te verbeteren, ademhaling te verbeteren en spraak/taalontwikkeling te verbeteren. Maar ook om te leren te geven.

Kinderen met evenwichtig lucht zijn o.a. nieuwsgierig, kunnen keuzes maken, geven en nemen en informatie met buitenstaanders delen.

Te veel of te weinig lucht

Kinderen met te veel lucht blijven wikken en wegen, piekeren, ervaren vaak een vol hoofd, kunnen moeilijk keuzes maken en spreken soms (te) veel. Ze geven veel of aanrakingen komen te heftig binnen.

Kinderen met weinig lucht kunnen verlegen zijn, hebben vaak geen wensen of ideeën ergens over. Praten weinig met anderen of kunnen moeilijk uit hun woorden komen. Sommige kinderen hebben spraak- of taalproblemen of aandacht- en concentratie problemen. Ze kunnen weinig geven en zijn ondergevoelig voor aanrakingen.

Natuurthema’s element lucht

  • Mindfulness en meditatie
  • Vogels en veren
  • Het weer
  • Ademhaling
  • Communicatie
  • Aandacht en concentratie
  • Spraak/taaloefeningen gecombineerd met lichaamsgerichte oefeningen
  • Lente
  • Tactiele spelletjes