Water therapie

Het water therapieprogramma bevat oefeningen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Watertherapie richt zich op bewust worden van emoties, emoties lezen en gedrag. Voor oudere kinderen kan werken met een hond centraal staan om onbewuste emoties of gedrag te spiegelen. 

Op lichamelijk vlak worden er oefeningen aangeboden voor het verbeteren van coördineren van motoriek, ook vloeiende bewegingen horen bij water. Daarnaast krijgt de zintuig smaak en de mondmotoriek aandacht in de sessies.

Tevens zullen waterthema’s uit de natuur ondersteuning bieden, zoals waterplanten, diertjes die in het water leven, schelpen enz.

Evenwichtig water zorgt voor een kind dat flexibel is zonder over eigen gevoelens en grenzen heen te gaan. Een kind kan goed meeleven en zich invoelen in anderen, zonder zelf bedolven te worden onder emoties van andere kinderen.

Te veel water of te weinig water

Te veel water kan er o.a. voor zorgen dat kinderen beïnvloedbaar zijn, over-emotioneel reageren, snel huilen, laag belastbaar lijken. Kinderen zijn erg zelfbewust en spiegelen en meten zich vaak met anderen.

Te weinig water kan er o.a. voor zorgen dat kinderen emoties van anderen niet (h)erkennen, erg gericht zijn op zichzelf en weinig flexibel zijn, makkelijk over grenzen van anderen heen gaan en weinig zelfbewustzijn lijken te hebben.

Watertherapie onderwerpen:

  • Leren over dieren in sloten, zee
  • Leren over schelpen
  • Leren over waterplanten
  • Roterende en vloeiende bewegingen (water yogahoudingen)
  • Waterspelletjes
  • Leren over emoties herkennen en voelen
  • Leren afschermen van emoties van anderen
  • Gedrag en emoties spiegelen met hond

Written by 

Getrouwd en moeder van twee zoons. Houdt van dieren en natuur. Logopedist, therapeut en ervaringsdeskundige hoogsensitieve kinderen en kinderen met problemen binnen de prikkelverwerking. Werkt in haar eigen logopediepraktijk Ademklank.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *